Flere vil have strammet reglerne for markedsføring af lån

Der er flere og flere danskere, der optager lån, og særligt kviklånene er blevet populære inden for de seneste år. Mange ser skævt til kviklånet, da det indimellem kan have høje økonomiske omkostninger at optage denne type lån. Derfor er der i dag også flere, der vil have strammet reglerne for markedsføringen af lån.

Forbrugerrådet Tænk ønsker at forbyde markedsføring af dyre lån

Hos Forbrugerrådet Tænk er man generelt ikke begejstret for den stigende interesse for kviklån. Endnu mindre begejstrede er man for den markante markedsføring, der er af dyre lån, og derfor ønsker man nu, at der sker en politisk indsats for at bringe mængden af reklamer for dyre kviklån ned.

Faktisk ønsker forbrugerorganisationen, at det helt og holdent bliver forbudt at reklamere for lån, der objektivt set er dyre. Det har de meldt ud i en pressemeddelelse.

Forbrugerrådet Tænk har på baggrund af tal fra Kantar Gallup lavet en række beregninger for at kortlægge markedsføringen af lån i både TV og radio. Ifølge disse sendte de største låneudbydere på markedet i gennemsnit 303 reklamer i døgnet i radioen og på TV. Dertil kommer, at de annoncerer på nettet samt i eksempelvis offentlig transport.

Flere låneudbydere er på kant med Markedsføringsloven

Det er ikke første gang, kviklånene får høvl, og det er bestemt heller ikke første gang, låneudbyderne er kommet i spotlightet. Det har af flere gange været omdiskuteret, hvorvidt man skulle sætte ind over for lånene generelt eller lave reguleringer i forhold til markedsføringen af disse.

Det gælder ikke mindst, efter det er kommet frem, at flere låneudbydere faktisk bryder Markedsføringsloven. Forbrugerombudsmanden har for nyligt kigget ni af de danske låneudbydere efter i sømmene, og det viste sig, at hele seks af disse var i karambolage med Markedsføringsloven.

Blandt andet viste det sig, at flere af udbyderne var uklare eller vildledende, når det kom til deres vilkår og priser. Derudover var der flere af de pågældende låneudbydere, der markedsførte deres forbrugslån med ubestemt løbetid som en kassekredit, hvilket også er i strid med Markedsføringsloven. Disse overtrædelser førte til politianmeldelser af de seks omfattede låneudbydere.

Det er naturligvis et problem, at låneudbydere – eller andre virksomheder – kommer på kant med Markedsføringsloven. Dels er det problematisk, at forbrugere bliver vildledt, og dels er det problematisk, at de låneudbydere, der overholder alle de gældende regler, også risikerer at blive sat i et dårligt lys. Selvom visse udbydere af eksempelvis kviklån ikke lever op til reglerne for markedsføring, er der fortsat en stor del af dem, der gør. Disses ry bør naturligvis ikke blive plettet grundet andre virksomheders ulovlige markedsføring.

Mange danskere kræver politisk indsats

Det er ikke blot Forbrugerrådet Tænk, der har bedt om mere politisk fokus på låneudbydere og særligt kviklån. Der er nemlig også en lang række danskere, der synes, at reglerne skal skærpes på dette område.

Ifølge en undersøgelse lavet af analysebureauet Norstat for Forbrugerrådet Tænk var ca. 80% af de adspurgte danskere i undersøgelsen enten helt eller delvist enige i, at der er brug for en regulering af markedet for kviklån og lignende lånetyper.

Godt 4 ud af 10 kviklånsoptagere fortryder deres lån

Den tidligere omtalte undersøgelse lavet af Norstat bygger på udsagn fra 2.503 respondenter. Af disse var der ca. 8%, der på et eller andet tidspunkt havde optaget et kviklån eller en lignende type lån til forbrug.

Ud af de 8% fortrød godt fire ud af 10, at de havde optaget denne type lån. Det viser altså, at en stor del af låntagerne fortryder deres handlinger – sandsynligvis, fordi de senere er endt ud i økonomiske problemer. I hvert fald viste undersøgelsen også, at ca. hver tredje af dem, der før eller siden havde optaget et lån, havde oplevet økonomiske vanskeligheder som konsekvens af deres lån.

Selvom en betydelig del af låntagerne ifølge denne undersøgelse har haft økonomiske problemer grundet deres lån, har 2/3 af dem ikke. Det samme kan ses i den del af undersøgelsen, der omhandler, hvorvidt forbrugerne har fortrudt deres lån eller ej. Godt nok har fire ud af 10 fortrudt deres lån, men det betyder naturligt nok, at seks ud af 10 af dem ikke har. Derfor er det også svært endegyldigt at beslutte, om kviklån og andre forbrugslån er ”gode” eller ”dårlige”, for det afhænger helt og holdent af den individuelle forbruger.

Endegyldigt at forbyde kviklånene er næppe løsningen

Forbrugerrådet Tænk ønsker, at man skal forbyde markedsføringen af meget dyre lån. Derudover er der flere, der ønsker, at man helt og holdent skal forbyde kviklån. Det er dog næppe den rette løsning, og det er der flere grunde til.

For det første gælder det, at der nok er mange kviklån, der ender med at løbe op grundet gebyrer og renter, men der er samtidig også mange kviklån, hvor dette ikke gør sig gældende. Ud over at der er forskel på de mange forskellige lån og låneudbydere, er der forskel på, hvordan den økonomiske situation er hos de forbrugere, der vælger denne type lån. Man kan ganske enkelt ikke komme uden om, at det koster nogle penge at låne penge – uanset hvilken type lån der er tale om. Har du i forvejen en meget ustabil økonomi, er det derfor klart, at det kan være skidt at optage et lån.

Der er imidlertid fortsat masser af situationer, hvor det giver god mening at optage et lån, og også kviklånene kan være fornuftige. Derfor kan man heller ikke skære alle kviklån over én kam, og netop derfor er det svært at skulle lovgive på området. Det bliver i hvert fald næppe løsningen at forbyde kviklånene én gang for alle, for det lille, hurtige lån giver for rigtig mange mennesker rigtig god mening.

Kilder: NJORD Law Firm og Markedsforing.dk.