Forbrugerombudsmanden har meldt seks lånevirksomheder til politiet for at overtræde loven. Det er blandt andet kreditaftaleloven og markedsføringsloven, der er blevet overtrådt.

De seks politianmeldte låneselskaber

Forbrugerombudsmanden har taget et nærmere kig på lånebranchen. I undersøgelsen har der især været fokus på udbydere af kviklån. Undersøgelsen har medført, at seks selskaber i lånebranchen er blevet politianmeldt for at overtræde loven.

De seks låneselskaber er:

  • 4finance ApS
  • Capitolia ApS
  • Creamfinance Denmark ApS
  • GoKredit ApS (Gokredit.dk)
  • Finans 247 ApS (Minifinans.dk)
  • Ferratum Denmark ApS

Vildledende markedsføring

Alle seks selskaber meldes til politiet for vildledende markedsføring. De er derfor blevet meldt for at overtræde markedsføringsloven. De fem førstnævnte selskaber er blevet meldt for tre lovovertrædelser, hvor af den sidste, Ferratum Denmark ApS, er blevet meldt for to lovovertrædelser i markedsføringsloven.

For de første fem selskaber har der blandt andet være tale om at præsentere lån for noget, de ikke er. Det er blandt andet lån, der bliver præsenteret for en kassekredit uden at være det. Derudover har der heller ikke været angivet en løbetid for lånet. Forbrugerombudsmanden har også slået meget ned på, at priserne ikke har været angivet tydeligt nok.

Mai Robrahn Hansen, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden udtaler: ”Problemet ved, at man ikke kan se den korrekte pris for lånet, er, at man kan få et forkert billede af, om man har råd til at tage lånet.”

Manglende kreditvurdering

Forbrugerombudsmanden har også slået ned på, at der ved mange af selskaberne ikke er foretaget den rigtige kreditvurdering forud for udstedelse af lånet.

”Når der ikke bliver lavet en tilstrækkelig kreditvurdering, risikerer forbrugerne at tage et lån, de ikke har råd til. Når markedsføringen af priserne så samtidig ikke er korrekte, så har forbrugerne et dobbelt problem. Så kan forbrugerne ikke danne sig et indtryk af, hvad lånet koster, og samtidig bliver de budt velkommen, selv om de måske har en økonomi, der ikke kan bære lånet,” udtaler Mai Robrahn Hansen.

I undersøgelsen er der foretaget beregninger i forskellige sager. Der er taget udgangspunkt i, at en forbruger skal have et rådighedsbeløb på 6.290 kr. om måneden, når alle faste udgifter var betalt. Dette ville også inkludere udgifter til det pågældende lån.

I flere tilfælde viste undersøgelsen, at der var flere sager, hvor der ikke blev opretholdt et rådighedsbeløb på ovenstående niveau, som anses for at være en ’beskeden levefod’. Dette har medvirket til, at forbrugerombudsmanden har politianmeldt flere låneselskaber.

Beder om politisk hjælp

Låneudbyderne er dog ikke helt enige i forbrugerombudsmandens afgørelse. Flere af de nævnte selskaber er medlem af Digitale Långivere. I organisationen mener de, at de har gjort alt, hvad de kunne for at indhente de nødvendige oplysninger.

Christina Trauboth, direktør for det politianmeldte firma GoKredit ApS og talsperson for Digitale Långivere udtaler: ”Kritikken går jo på, at der ikke bliver indhentet tilstrækkelige oplysninger om forbrugernes økonomi, og der har vi længe ytret ønske om, at vi får et statsligt gældsregister, som giver et samlet overblik over den enkelte borgers gældssituation. For vi sidder og regner rådighedsbeløb i blinde, når vi ikke kan se, hvad folk har af gæld.”

Digitale Långiver mener, at det kan være en stor hjælp, hvis der netop laves et register over, om en låntager har forbrugslån andre steder. Det kan nemlig blive en aktiv del af lånebranchens kreditvurdering, der kan gøre det nemmere både for dem og forbrugerne.

”Hvis en person skylder det, der svarer til en årsindtægt, skal vedkommende ikke have nye forbrugslån,” udtaler Christina Trauboth.

Forbrugerrådet Tænk støtter ikke forklaringen

Forbrugerrådet Tænk er ikke enige i forklaringen fra Digitale Långivere. De mener, at det sagtens kan lade sig gøre at lave en tilstrækkelig kreditvurdering, hvis låneselskaberne blot er mere forsigtige.

Anja Phillip, der er formand for Forbrugerrådet Tænk, mener, at det er en dårlig undskyldning, at det har været svært at udføre korrekte kreditvurderinger.

Anja Phillip udtaler: ”Det er en lånevirksomheds forpligtelse at indhente de oplysninger, der skal til. Det er et problem, de er nødt til at løse, ellers kan de ikke yde de lån.”

En virksomhed har allerede rettet fejlene

Digitale Långivere repræsenterer 4finance, Finans 247 og GoKredit i den pågældende sag, hvor de har udtalt sig om politianmeldelsen. Capitola mener, det er for tidligt at komme med kommentarer på Forbrugerombudsmandens undersøgelse og politianmeldelse. Derudover har det ikke været muligt at få en kommentar fra Creamfinance.

Det er kun Ferratum, der allerede nu har rettet fejlene. Den administrerende direktør for Ferratum, Jesper Hammer, har udtalt: ”Ferratum er en ansvarlig långiver og lægger stor vægt på altid at overholde alle lokale love og regler. I dette særlige tilfælde vedrørende nogle vilkår i vores priseksempel, er det desværre ikke fuldt ud lykkedes. Det var bestemt ikke vores hensigt, og vi korrigerede alle fejl umiddelbart efter, at Forbrugerombudsmanden gjorde os opmærksom på dem i august 2018.”

Hvad afgørelsen bliver i sagen er endnu uvist.

Kilde: Ekstra Bladet og DR